bubidisc írta:Azért vannak ott melegebb dolgok mint a szélárnyék vagy a leállítgatás. Bármiféle átalakítást végezni az autón - mielõtt nem tanulunk meg tudatosan közlekedni - - felesleges. A többsége még az után is, mert nem igazán térül meg.
Ezzel vitatkoznék. A tudatos vezetésnek minden kis trükk, amirõl a cikkben írnak, RÉSZE. Mint, ahogy az is, hogy a budira nem kell feltétlenül kocsival menni.
Minden kis trükknek megvan a mozgástere, hogy meddig ésszerû mûvelni õket. Ilyen pl a guminyomás. Egy jó gumi esetében a gyári max. nyomásérték gyakorlatilag semmilyen kompromisszumot nem kíván vezetés közben, cserébe elsõ sorban városi közlekedéskor könnyebben, hosszabban gurul az autó, így csökkentve a fogyasztást. Nagyobb tempónál már a légellenállás megöli ezt a kis elõnyt.
Lehetne még sorolni "sok kicsi sikra megy" módjára a trükköket, egy valami van azonban, ami azonnal és nagyságrenddel (=mérhetõ módon) csökkenti a fogyasztást, és ez a motor elõmelegítõ (Defa, Calix, stb.). Iszonyú sokat jelent, hogy gyakorlatilag 52-53 fokról indul a hûtõvíz hõmérséklete, ezáltal a motor gyakorlatilag nem jár hideg üzemben. Télen sem, bár akkor 35 fok körülrõl indul a hûtõvíz hõmérséklete.
Csak egy ilyen kütyü beszerelése (a blokk fagydugóján keresztül) közel 1 liter átlagfogyasztás csökkenést hoz egy teljesen átlagos körülmények között használt autónál. Mielõtt még valaki felvetné a mûködtetéshez szükséges áram költségét, természetesen ez a töredéke (le van mérve) a többletfogyasztás költségének. Mindazonáltal a motor is kevésbé kopik, ami szintén nem utolsó szempont.
Az ára 30-35.000Ft körül mozog, így, aki csak 2-3 évig használná az autójában, annak nem térül meg, de hosszabb távon kétséget kizáróan igen.