Kezdve a Veteránjainkba beépíthetõ "bowdenes" tekerõs hangolós csak rádiótól, a 2011-es ultramodern MP3-asig.
Az itthoni Toyotás berkekben mondhatom, hogy a legkedveltebbek a már 80-as évek közepétõl gyártott 2DIN-es CD-s, kazis, rádiós, motorosantennás, CD-táras hiperszuper és komfortos fejegységek, amelyek a 90-es évek második feléig hasonló design-t kaptak.
Legtöbbjük Fujitsu Ten néven futott, de volt köztük Panasonic, Pioneer és egyéb gyártó is. Elõlapjukon, mind Toyota felirattal.
Természetesen ez tényleg csak a vérbeli elmeháborodottak hobbija, mivel az új, pár 10 ezerért megvásárolható MP3-at, DVD-t játszó, USB-s, Bluetooth-os.... csodákkal mind "felszereltségben", mind teljesítményben sem vehetik fel a versenyt a 15-20 éves gyári technikák.
Azonban hangszínben meglepõen szépen szólnak, van amelyiknek teljesítménye is van (külön erõsítõvel, gyári ülés alatti mélnyomóval...) és esztétikailag tagadhatatlanul jobban illenek paripáinkba, mint az utólagos megoldások. A legtöbb kivitel keret nélküli, nem lóg ki a mûszerfalból, a világítása is a már sokat emlegetett bugyis mûszerfalvilágításokhoz illik (gombostûfejnyi millió kis izzóval és bugyijával), elegáns fekete tónusú elõlapokkal, esetenként szálracsiszolt matt alumínium gombokkal... És ugye korhû rádiót tudunk eszközölni autóinkhoz! Természetesen a hátrányokból sosem elég: Ha találunk valami szépet, esetleg 2 DIN-es darabot szeretnénk, máris 10-20 ezer fölött kérik az árát. Sokszor az ékszíjak lazák és öregek, a cd fejeket kalibrálni kell (sokszor egyáltalán nem olvassák az audió CD-ket), 1-2 kiégett izzó is bosszantó lehet, no meg ha csatlakozó nélkül jutunk hozzájuk.
Azonban legtöbbjük teljesen szabvány 1, 2DIN, okosan és izlésesen be lehet építeni autóinkba típustól függetlenül. Fontos tudni, hogy a Toyoták 95 %-nál is lehetõség van 2DIN-es fejegység beépítésére (márcsak azért is, mert Japán belpiacon legtöbbjük úgy gurult ki a gyárból). Ha szemmel ez nem is látszik 1-2 újabb típusnál, akkor is lehetõség van 2 DIN-re átalakító keretet venni. A takarópanel mögött pedig már sokszor elõ van hozzájuk készítve sokminden.
Íme pár típus ízelítõül:
Elõször Corolla generácónként 1-1 példa:
E1:

E2:

E3-E6:

E7:


E8:

E9:


E10:

E11:

E12:


E15:

És végül pár db az ebayrõl:
A legújabb NAVI-sig
TE71-be személyes kedvenc lenne







Ha valaki kíváncsi milyen piacon, milyen fejegységekkel jött ki a gyárból az autója, a TOYODIY erre is jó. Kiválasztjuk a piacot (érdemes megnézni EU-n kívül amcsit és Japánt is) --> majd a saját autónk paramétereit --> Utána Electrical --> Radio & Tape Player. Figyeljetek arra, hogyha többel is szerelték, akkor a kép felett lesz egy "next" gomb és egy oldalszám, amelyre kattintva láthatjátok a többi típust. Igaz csak rajzok, de kivehetõ hogy hány részbõl álltak, hogy voltak összekötve, és a cikkszámok, típusszámok is kikereshetõek.
Mint már említettem, sokszor elõfordul, hogy csatlakozó nélkül jutunk hozzájuk. Ez esetben pár bontóba lehet gubizni csatlakozókat, de még mindig nem tudjuk milyen pólus hova. Kísérletezni TILOS. Egy rossz kötés és elbúcsuzhatunk az új szerzeménytõl. Interneten is minimális az irodalom, azonban végre találtam egy egész jó oldalt:
CarStereoHelp
Nem a legátláthatóbb, de ha tudtok angolul, vannak ki és beszerelési rajzok, útmutatók, és ami nagy kincs, hogy csatlakozó szerinti lábkiosztások!!! (Connector Codes) Nekem nagyon jól jött, remélem másoknak is segít!
Bármilyen kérdés, kérés van, bátran! Megpróbálok segíteni. Esetleg képeket kérni még adott típusról, mert nagy valószínûséggel lesz.
Szerintem bátran keressétek ZDoman-t, XJS-t és AndrewGL-t is. Õk is megszállottak, sõt Andrew korabeli Pioneer-ekbõl is profi! (Ha gondolod jöhet azokból is egy kis ízelítõ!)

KE11 Sedan 








