Sziasztok!
Az András által rögzített adatokból a decemberi és a februári volt bekapcsolt jelerősítővel és a januári volt kikapcsolt erősítővel.
A csörgés (amikor nincs bekapcsolva az erősítő) nagyjából az 1600-as és 2000-es fordulat között jelentkezik. Akkor is csak meleg motornál és emelkedőn, azaz terhelve. Az adatokból András azt bányászta ki, hogy bekapcsolt erősítővel ezekben a tartományokban 4,5-5 fokkal kisebb az előgyújtás.
Összegeztem az adatokat én is, a bekapcsolt erősítővel összesen 26ezer minta, kikapcsolt erősítővel pedig 60ezer minta készült, amelyek mindegyike az alábbi adatokat tartalmazza: vízhőfok, motor fordulatszáma, üzemanyag korrekciós értékek (STFT és LTFT), beszívott levegő hőmérséklete, beszívott levegő mennyisége, autó sebessége, gázpedál állás (TPS), előgyújtás (fok) és kalkulált szívócső nyomás (ehhez nincs külön érzékelő a Toyotában).
Gondolkodtam, hogyan lehetne ekkora hatalmas adathalmazból gyorsan áttekinthető és releváns adatokat kinyerni. Végül egy átlagot számoltam az előgyújtásra (Timing Advance) a gázpedálállás (TPS) és motorfordulat (RPM) függvényében, minden egyes alkalomra, amikor készült adatmentés. Az érdekesebb részek a TPS 25-40 tartományban vannak (azaz gázpedál állása 25-40%) és a motorfordulat (RPM) pedig 1500-2500 között. Itt valóban vannak szignifikáns eltérések, a kikapcsolt jelerősítővel az előgyújtás átlagban általában pár fokkal, de szélsőséges esetekben szignifikánsan magasabb értéken van.
Ezzel szemben a rövid távú üzemanyag korrekció (Average of STFT, alsó pici táblázatok) szinte 100%-ban azonosak akár be van kapcsolva a jelerősítő, akár nincs. Ha ugyanannyi benzint kap a motor és az egyik esetben szignifikánsan magasabb az előgyújtás értéke akkor nem csoda, ha bizonyos esetekben már kopogásos égés is kialakul. Erre kellene a 4ZZ-FE Bosch motorvezérlőjének a gyári kopogásérzékelő jelei alapján reagálnia, vagy visszavenni az előgyújtásból, vagy több benzint befecskendezni. Viszont ezt nem teszi meg a logok alapján, csörgött is a motor.
A bekapcsolt erősítővel viszont látszik a konzervatívabb előgyújtás. Sajnos a kopogásérzékelő jelét nem olyan egyszerű logolni, főleg nem egy okostelefonnal, ugyanis az igazi az lenne, hogy azonos körülmények között megszámolnánk hány darab gyújtási ciklusban történt kopogásos éges, bekapcsolt és kikapcsolt elektronikával is.
(Erre van egy új ötletem - kérdés, hogy a Bosch ECU-val működik-e a programom -,
András lehet megint találkoznunk kellene... 
)
Saját véleményem, hogy a 26+60 ezer rögzített minta a nagy számok törvénye alapján tud iránymutatást adni azért és a különbségek látványosak. Az adatokból kiszűrtem az alapjárat és motorfék üzemet, csak a részterheléses (closed loop) és nagyobb terheléses adatokat átlagoltam.
Bekapcsolt jelerősítővel:
Kikapcsolt jelerősítővel:
