Kuplung fõhenger folyásának orvoslása
Elküldve: 2009 okt. 26, 12:20 pm
Ewing írta:Üdv. mindenkinek!
Tünetek:
-kezdetben mintha kicsit könnyebb lenne benyomni a kuplungot
-idõvel egyre lentebb fog (mire megjött a tömítésgarnitúra már néhány millimétert is elég volt felengedni ahhoz, hogy teljesen fogjon)
-és ami a legidegesítõbb volt, hogy gyakorlatilag nincs csúsztatott kuplung, mert azonnal fog amint picit felengeded, (szûk helyre esélytelen volt beállni vagy ki onnan)
-mivel átengedte a tömítés az olajat, néhány másodperc után még nyomvatartott kupplungpedál mellett is elindult az autó!
Mindezt a tûzfalon levõ kupplungmunkahenger tömítésének tönkremenetele okozta.
A tömítést viszonylag könnyen ki tudtam cserélni (bár érdekes tornászmutatványokat kellett végrehajtani csere közben).
Nos a csere menete:
-Elõször is a légtelenítõcsavaron keresztül leengedtem az összes olajat a kupplung rendszerébõl
-Ezután lekötöttem a munkahengerrõl a nyomócsövet
-Majd a mûszerfal alatt levõ 2 db rögzítõanyát távolítottam el (az egyikhez elég a villáskulcs de a másik hozzáférhetetlen villáskulccsal, csak flexibilis fejû kulccsal sikerült leszedni (esetleg ha lebontottam volna a mûszerfalat, lehet hozzáférek villással is))
-A kuplungpedálból ki kell venni a rögzítõcsapszeget (csak egy sasszeg tartja), és le kell venni a munkahenger nyomótengelyérõl azt az alkatrészt amibe belemegy a rögzítõcsapszeg, mert ez nem fér át a tûzfalon levõ lyukon.
-Sajnos ez még nem elég mert a fékrásegítõ miatt nem lehet kivenni a munkahengert mert megakad benne. Csak 4 anya fogja ugyanúgy a mûszerfal alatt és nem kell teljesen kivenni csak annyira hátrabillenteni, hogy a munkahenger kivehetõ legyen. (mondjuk én még levettem a légszûrõházat is és a benzinszûrõt is, hogy jobban hozzáférjek)
-Mikor már kint van a munkahenger, mosás és a porvédõ kupak levétele után a munkahenger házában levõ seeger gyûrû eltávolításával szétjön az egész.
-Belûlrõl is alaposan kimostam majd beletettem az új tengelyt a tömítésekkel.
-Visszaszerelés fordított sorrendben
-Végül a rendszert fel kell tölteni fékfolyadékkal (DOT3 vagy DOT4), és légteleníteni (légtelenítéshez két ember kell).
Nekem az egész mûvelet kb. 3,5 órát vett igénybe. (Remélem követhetõ volt amit leírtam.)
A tömítés tönkremenetelét egyébként a munkahenger finoman megmunkált felületén levõ kis méretû zárvány okozta, ami lassan tönkrevágta a dugattyún levõ egyik tömítést. (fényképet csináltam róla de nem látszik a zárvány mert a furat végétõl kb. 40mm mélyen van). Ez a zárvány felsértette a munkahengerben levõ rugót is ami így enyhén korróziónak indult, úgyhogy ha nem a tömítés megy tönkre idõvel rugótörés miatt kellett volna cserélni az egészet mert az már összekarcolja a furatot is.
Mivel a munkahenger házát most nem cseréltem, nemsokára elõjön ugyanez a probléma de addigra szerzek gyári munkahengerházat is(zárvány nélkül).
Végül néhány kép az alkatrészekrõl:
A kiszerelt kupplungmunkahenger
A régi és az új tömítésszett a dugattyúval és a megtisztított kupplungmunkahenger ház
A zárvány sajna nem látszik a képen de a helyét és a méretét mutatja a piros folt


