Oldal: 1 / 1

Kuplung fõhenger folyásának orvoslása

Elküldve: 2009 okt. 26, 12:20 pm
Szerző: Pacsker
Ewing írta:Üdv. mindenkinek!

Tünetek:
-kezdetben mintha kicsit könnyebb lenne benyomni a kuplungot
-idõvel egyre lentebb fog (mire megjött a tömítésgarnitúra már néhány millimétert is elég volt felengedni ahhoz, hogy teljesen fogjon)
-és ami a legidegesítõbb volt, hogy gyakorlatilag nincs csúsztatott kuplung, mert azonnal fog amint picit felengeded, (szûk helyre esélytelen volt beállni vagy ki onnan)
-mivel átengedte a tömítés az olajat, néhány másodperc után még nyomvatartott kupplungpedál mellett is elindult az autó!

Mindezt a tûzfalon levõ kupplungmunkahenger tömítésének tönkremenetele okozta.

A tömítést viszonylag könnyen ki tudtam cserélni (bár érdekes tornászmutatványokat kellett végrehajtani csere közben).

Nos a csere menete:
-Elõször is a légtelenítõcsavaron keresztül leengedtem az összes olajat a kupplung rendszerébõl
-Ezután lekötöttem a munkahengerrõl a nyomócsövet
-Majd a mûszerfal alatt levõ 2 db rögzítõanyát távolítottam el (az egyikhez elég a villáskulcs de a másik hozzáférhetetlen villáskulccsal, csak flexibilis fejû kulccsal sikerült leszedni (esetleg ha lebontottam volna a mûszerfalat, lehet hozzáférek villással is))
-A kuplungpedálból ki kell venni a rögzítõcsapszeget (csak egy sasszeg tartja), és le kell venni a munkahenger nyomótengelyérõl azt az alkatrészt amibe belemegy a rögzítõcsapszeg, mert ez nem fér át a tûzfalon levõ lyukon.
-Sajnos ez még nem elég mert a fékrásegítõ miatt nem lehet kivenni a munkahengert mert megakad benne. Csak 4 anya fogja ugyanúgy a mûszerfal alatt és nem kell teljesen kivenni csak annyira hátrabillenteni, hogy a munkahenger kivehetõ legyen. (mondjuk én még levettem a légszûrõházat is és a benzinszûrõt is, hogy jobban hozzáférjek)
-Mikor már kint van a munkahenger, mosás és a porvédõ kupak levétele után a munkahenger házában levõ seeger gyûrû eltávolításával szétjön az egész.
-Belûlrõl is alaposan kimostam majd beletettem az új tengelyt a tömítésekkel.
-Visszaszerelés fordított sorrendben
-Végül a rendszert fel kell tölteni fékfolyadékkal (DOT3 vagy DOT4), és légteleníteni (légtelenítéshez két ember kell).

Nekem az egész mûvelet kb. 3,5 órát vett igénybe. (Remélem követhetõ volt amit leírtam.)

A tömítés tönkremenetelét egyébként a munkahenger finoman megmunkált felületén levõ kis méretû zárvány okozta, ami lassan tönkrevágta a dugattyún levõ egyik tömítést. (fényképet csináltam róla de nem látszik a zárvány mert a furat végétõl kb. 40mm mélyen van). Ez a zárvány felsértette a munkahengerben levõ rugót is ami így enyhén korróziónak indult, úgyhogy ha nem a tömítés megy tönkre idõvel rugótörés miatt kellett volna cserélni az egészet mert az már összekarcolja a furatot is.
Mivel a munkahenger házát most nem cseréltem, nemsokára elõjön ugyanez a probléma de addigra szerzek gyári munkahengerházat is(zárvány nélkül).

Végül néhány kép az alkatrészekrõl:

A kiszerelt kupplungmunkahenger

Kép

A régi és az új tömítésszett a dugattyúval és a megtisztított kupplungmunkahenger ház

Kép

A zárvány sajna nem látszik a képen de a helyét és a méretét mutatja a piros folt

Kép

Elküldve: 2010 nov. 02, 04:16 pm
Szerző: Sancy
Csöpögött az olaj a kuplung fõhengerembõl (E9 GT-i)... nem javító készletet vettem, hanem beszereltem helyette egy E10-es kuplungfõhengerét, ez már kicsit korszerûbb. Nem kis meló volt, ki kellett szerelni elsõsorban a régit...
Ahhoz hogy kiszereljem le kellett bontanom a: kuplungpedált, munkahengert, fékpedált, fékszervo dobot, üzemanyag szellõztetõt, üzemanyag szûrõt, légszûrõ házat. Nekem viszonylag könnyû volt, mert nem volt fent a váltó és hozzáfértem mindenhez.

Elküldve: 2010 nov. 02, 09:59 pm
Szerző: Bandagoose
Nem tudom milyen zárványról volt szó, talán rozsdásodás?

Mert ilyen esetben nem célszerû felújítgatni a hengert, ezek felülete tükrösítve van, és hamarosan be fog állni újra a probléma.

Van bontottan kuplung fõ- és munkahengerem, ha esetleg valakit érdekelne.

Amúgy anno off autómhoz nem volt különösebben drága az új, nem tudom ezekhez a típusokhoz mennyi lehet...

Re: Kuplung fõhenger folyásának orvoslása

Elküldve: 2011 jan. 30, 07:10 pm
Szerző: zutyuf
Hello
Látom kuplungfõhenger karmantyút cseréltél. Nekem is hasonló gondom van corolla 2006 1,4 d4d kombi, 2006-os, 133000 km.
Kicsit felengedem kuplungot, már indul is az autó(kb 3-4 cm-t). Elég zavaró. Én is karmantyúkra gondolok, hogy azt kell cserélni elõbb v utóbb.
Mi is ennek a hivatalos neve? kuplung fõmunkahenger karmantyú? Megkérdezhetem mennyibe kerül egy ilyen alkatrész? Csak, hogy kb mire számítsak?
Egyébként, most így hirtelen arra gondoltam, hogy ezt úgy lehet letesztelni, h egyesbe kapcsolok és nyomva tartom a kuplungot, ha átereszt a karmantyú, akkor elvileg egy idõ után zár a kuplungszerkezet és el kell, hogy induljon az autó kinyomott kuplungal is. Elvileg persze. Csak bírja szuflával a kinyomócsapágy. Ha az is valami eu-s szutyok, akkor azt is vehetek bele. Bár szerintem ez a mûvelet nem tarthat tovább egy-két percnél, bár nincs benne tapasztalatom. Ezt csak a józan karosszériás eszem szerint gondolom. Szerinted??